242. Miért nincsenek az úttal egy szintben a csatornafedelek Győrben? És országszerte?

Nem kis bosszúságot okoznak a közlekedőknek (akár motorral, akár kocsival) a besüllyedt, ferdén álló, felújított de töredezett szélű csatornafedelek.
Nem kevés bosszúságot tud okozni, ha egy ilyennel találkozik az ember.


Megkérdezték a győri vízmű képviselőit, akik elmondták mi ma a helyzet.
Győrben a 82-es főút győri bevezető szakaszán és a győrszentiváni úton is "táncot" járnak az autósok a sok-sok elcsúszott csatornalap miatt. A Pannon-Víz szerint van megoldás.
Több Olvasónk is jelezte az elmúlt napokban, hogy a 82-es főút győri bevezető szakaszán a csatornafedelek finoman fogalmazva sincsenek egyszintben az úttesttel, így aztán az autósok szinte végig "szlalomoznak" itt.
Egy másik Tudósítónk pedig arról írt: hasonló a helyzet a csatornalapokkal a szentiváni út győri szakaszán, az E.ON, a kenyérsütő és a volt hűtőház előtt.


Videó: Cseh Róbert

A 82-es főút a Magyar Közút, míg a szentiváni út a Győri Útkezelő Szervezet kezelésében van. Mint megtudtuk Pécsi Norbert Sándor és Máthé-Tóth Péter szóvivőktől:
 
az elcsúszott, ferdén álló csatornalapokat helyrehozni a Pannon-Víz Zrt. feladata!!!!!
 
82-es főút: több olyan csatornafedél van, ami enyhén ferdült
"Mindkét útvonalon a nyomsávban vannak a csatornafedlapok, sajnos így a lehető legnagyobb forgalmi terhelést kapják. Elég kis repedés, aztán télen a fagy tovább rombolja az útburkolatot" - kezdte a kisalfold.hu érdeklődésére Tóth László, a Pannon-Víz Zrt. Diszpécser Szolgálatának vezetője.
"A Szent Imre úton az utóbbi években rendszeresen évente 4-5 csatornafedelet cserélünk, ez látszik az aszfaltozásokból. A legtöbb cserét az ott lakók bejelentései alapján végezzük, idén még nem volt ilyen bejelentésünk.
A kivizsgálás során balesetveszélyes csatornafedelet most sem találtunk. Több olyan csatornafedél van, ami enyhén ferdült, de 50 km/h sebességgel biztonságosan közlekedhetünk. Az útszakaszon idén is ki fogjuk cserélni a legrosszabb állapotú csatornafedeleket" - folytatta Tóth László.

"A Kandó Kálmán úton bejelentésük alapján átvizsgáltuk a rendszert és a négy legrosszabb állapotú fedelet és víznyelőt kicseréltük. Évente átlagosan 200 darab csatornafedelet cserélünk.
Forgalomtechnika nélkül körülbelül 40 ezer forint a munkadíj darabonként, erre még rájön közel ugyanennyi, ami a fedlap anyag-ára. Forgalomtechnikával akár félmilliónál is több" - magyarázta Tóth László.
Külföldön jobbak a csatronafedelek?
Arra a kérdésre, hogy külföldön miért jobbak a fedelek, a következő választ kaptuk: "ez egy városi legenda. Ha a Pannon-Víz cseréli a fedeleket, akkor ugyanazokat az anyagokat használjuk (Purator, Montini, és a legújabb kompozit Hagen csatornafedél), a technika is ugyanaz.

A különbség az, hogy gazdagabb országokban sűrűbben cserélik a csatornafedeleket, jobb a közutak minősége, jobban odafigyelnek a tengelyterhelésekre, ezért látni kevesebb rossz fedlapot".

Hogy nem szabad bánni a csatornalapokkal útfelújítás során?
"Útfelújítások után néha gyorsan tönkremennek a fedelek - bizony, a Fehérvári út, Körkemence út környékén csak peres úton sikerült érvényesíteni a garanciát. Régebben az Ipar úton is volt hasonló.
Szakítani kell azzal az útépítési technikával, hogy a frissen aszfaltozott úton utólag körbevágják és az új szintre emelik a keretet és fedlapot. Ezután ugyanis hamarosan meg fog süllyedni a fedél. Az útépítés előtt szintre kell építeni a fedlapokat, nagyon pontosan, úgy ahogy nyugaton csinálják.
A csatornafedélen átmenő kerekeknek mindig lesz hangjuk. Sima fedlapnál lenne a legkisebb hang, de a csúszás veszély miatt a fedelek bordásak. Az évente 200 cserélt fedlap között van, amely nem sikerült túl jól: idén már kettőről tudunk, amit rövid időn belül újra kellett cserélni" - közölte a Pannon-Víz Zrt. Diszpécser Szolgálatának vezetője.

Az utóbbi években besüllyedt aknafedél miatti kárigényre is volt példa
"Leginkább a laza, mozgó csatornafedelek veszélyesek, felvágódhatnak. Évente 2-3 ilyen káresetünk van, természetesen ezt a felelősségbiztosításunk terhére rendezzük.

Az utóbbi években besüllyedt aknafedél miatti kárigényre is volt példa: az autós a zöld jelzésre sietve átszáguldott egy ilyen fedélen körülbelül 80km/órás sebességgel: a futóműve károsodott. A 80-as tempót egyébként se a Szent Imre, se a Kandó Kálmán úton nem ajánljuk.
Mind közül a hiányzó - akár ellopott - csatornafedél a legveszélyesebb. Jó néhányat mi is felfedezünk, de számítunk a lakossági bejelentésekre is.
Szerencsére vannak, akik gyors és pontos bejelentésekkel segítik munkánkat, idén két bejelentő is kapott jutalmat azáért, mert a Régi-Szentiváni úton és Temető utcában észrevette az eltűnt lapokat" - zárta szavait Tóth László.
  • Számomra egy tanulsága van a cikknek: venni kell a fáradtságot, és bejelenteni a sérült csatornafedeleket amiket naponta kerülgetni kell. És ezután optimistán bízhatunk a helyzet javulásában.
Forrás: kisalfold.hu